Semafoarele ar putea avea patru culori. Care este motivul

de: Cojocaru Cristian
20 02. 2023

Într-un viitor ipotetic în care mașinile autonome vor deveni ceva normal, culorile de la semafor s-ar putea schimba, fiindu-le adăugate cea de-a patra culoare. Află motivul pentru care legislația rutieră s-ar putea schimba la nivel mondial.

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord propun un semafor alb suplimentar care să semnalizeze șoferilor vehiculele autonome care gestionează în mod inteligent viitoarea intersecție a fluxului de trafic. Gândirea este că atât nivelurile de congestionare a traficului, cât și consumul total de combustibil ar putea fi reduse.

Mașinile și camioanele care se conduc ele însele nu vor trebui să se uite la semaforul alb, deoarece vor comunica cu în modul wireless. Cu toate acestea, va acționa ca un semn pentru șoferii și pasagerii umani că ar trebui să urmeze conducerea vehiculelor cu conducere autonomă care se deplasează prin intersecție.

„Luminile roșii vor însemna în continuare oprire. Luminile verzi vor însemna în continuare plecare, iar luminile albe le vor spune șoferilor umani să urmeze pur și simplu mașina din fața lor. Acest concept pe care îl propunem pentru intersecțiile de trafic, pe care îl numim „fază albă”, folosește puterea de calcul a vehiculelor autonome”, spune inginerul civil Ali Hajbabaie.

Iată cum ar funcționa: vehiculele autonome ar fi în comunicare între ele și cu semafoarele din intersecții, într-un anumit interval. Acest lucru le-ar permite să coordoneze fluxul de trafic mai eficient și mai inteligent, acordând prioritate drumurilor convergente cu mai multe vehicule pe ele, de exemplu și sfătuind cu privire la viteze optime.

Toți șoferii umani din trafic ar fi informați să urmeze conducerea vehiculului din fața lor prin lumina albă: opriți dacă se oprește, continuați dacă va continu. Odată ce numărul de vehicule autonome la o intersecție scade sub un anumit prag, semafoarele vor reveni la opțiunea normală roșu, galben și verde.

Culorile la semafor ar putea deveni în număr de patru

În modelele simulate, AV-urile s-au dovedit că îmbunătățesc fluxul de trafic pe cont propriu și cu atât mai mult atunci când a fost introdusă faza albă, care apoi are efecte pozitive asupra reducerii consumului de combustibil. Cu cât procentul de AV-uri la o intersecție este mai mare, cu atât traficul s-a deplasat mai rapid, cu îmbunătățiri de aproximativ 40 până la 99 puncte procentuale în ceea ce privește reducerea totală a întârzierilor posibile.

„Acordarea unei părți din controlul fluxului de trafic către AV-urilor este o idee relativ nouă, numită paradigma de control mobil. Poate fi folosit pentru a coordona traficul în orice scenariu care implică AV. Credem că este important să încorporăm conceptul de lumină albă la intersecții, deoarece le spune șoferilor umani ce se întâmplă, astfel încât să știe ce ar trebui să facă atunci când se apropie de intersecție”, spune Hajbabaie.

Cercetătorii notează că odată ce numărul de vehicule autonome la o intersecție depășește 30%, îmbunătățirile devin mai semnificative. Cu 70% din AV-uri în trafic, intersecția poate rula mai ales ca un mod complet automat de fază albă.

Nu avem încă tehnologia pentru a implementa așa ceva, deși se fac îmbunătățiri tot timpul. Acest studiu se bazează pe o investigație anterioară din 2020 a acelorași cercetători, în care fluxul de trafic a fost controlat de un computer central conectat la intersecție; aici, calculul necesar poate fi gestionat chiar de mașinile cu conducere autonomă.

Modernizarea fiecărei intersecții de drum va necesita timp și bani, desigur, dar cercetătorii cred că anumite aspecte ale ideii fazei albe ar putea fi implementate relativ ușor. Testele în zone specifice ar putea fi următorul pas înainte.

„Porturile înregistrează volume mari de trafic de vehicule comerciale, pentru care fluxul de trafic este deosebit de important. Vehiculele comerciale par să aibă rate mai mari de adoptare a vehiculelor autonome, așa că ar putea exista o oportunitate de a implementa un proiect-pilot în acel cadru care ar putea beneficia de traficul portuar și de transport comercial”, spune Hajbabaie.

Cercetarea a fost publicată în IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.